برگزاری پروژه ملی IPCM با موضوع نکات فنی کاشت سیب زمینی در استان اردبیل
برگزاری پروژه ملی IPCM   با موضوع نکات فنی کاشت سیب زمینی در استان اردبیل

شنبه, 11 اردیبهشت,1400

برگزاری پروژه ملی IPCM با موضوع نکات فنی کاشت سیب زمینی در استان اردبیل

در راستای اجرای سیاستهای نظام نوین ترویج کشاورزی پروژه ملی IPCM با عنوان نکات فنی کاشت سیب زمینی در روستای مرنی از توابع بخش ویلکیج شهرستان نمین در مورخه 16 فروردین ماه سال جاری و با حضور جمعی از سیب زمینی کاران منطقه و کارشناسان مسئول پهنه مرکز برگزار گردید.

این برنامه با هدف پیاده سازی سایتهای مدیریت مشارکتی جامع محصول برای مشارکت کشاورزان در استقرار برنامه کشاورزی پایدار (IPCM) اجرا شد. طرح راهبرد IPCM عبارتند از استقرار سیستم مدیریت جامع تولید با تاکید بر کشاورزی مشارکتی و اصلاح یا تغییر روشهای مدیریت تولید با تاکید بر تولیدات بیشتر با کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت محصولات از طریق افزایش دانش و آگاهی بهره برداران است.

بکارگیری روشهای مبارزه تلفیقی آفات در این زمینه دارای اهمیت بوده و نتیجه مورد انتظار از این عملیات تغییر رفتار در آب مصرفی و مدیریت فرایند تولید توسط کشاورزان در داخل مزرعه است.

اهدافی که از اجرای این طرح دنبال می شود شامل مدیریت پسماند ضایعات و زایدات کشاورزی، کاهش حداقل 40 درصدی مصرف مواد شیمیایی صنعتی در مزارع، ارتقاء حداقل 20 درصد شاخص بهره وری اقتصادی مزرعه، ارتقاء راندمان آبیاری، استانداردسازی فرایند تولید محصولات کشاورزی و گسترش همکاری تشکلها و بهره برداران و در سایتهای انتخاب شده و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی آب است.

در این برنامه نکات فنی لازم از قبیل استفاده از بذر سالم و ضدعفونی شده، استفاده از شیوه های نوین آبیاری، کنترل تلفیقی علفهای هرز، تراکم مناسب کاشت و ... جهت افزایش بهره­وری کشت سیب زمینی به کشاورزان توضیح داده شد.

Print

برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

x
پرداخت قبوض
دی ان ان